Ekran Mistrza Gry?

Autor: Pafnucy

Co właściwie oferuje nam Almanach MG?

W ofoliowanej, papierowej okładce dostajemy ekran Mistrza Gry oraz 31-stronicową broszurę. Co są tak właściwie warte? Czy dodatek jest faktycznie niezbędny dla MG, tak jak jest to napisane w nim? Pozwolicie, że zacznę po kolei.

Okładka:
Tu mamy powtarzającą się do obrzydzenia ilustrację z okładki podręcznika. Tylko tym razem wyeksponowani są zwierzoludzie. Ta szata graficzna staje się już nuda i bardzo dobrze, że kolejne dodatki będą miały inne ilustracje (taką mam nadzieję), bo tak wszystko by się rozmazało. Black Industries mogłoby się choć troszkę wysilić i "poprosić" rysowników o nowe prace.

Jednak pewnym pocieszeniem jest fakt, iż w środku okładki znajdziemy czarno białą mapę formatu A3. Poza terenami Starego Świata umieszczono tu Albion. To ogromny plus, gdyż po sieci krąży wiele wersji geografii tego lądu. A tak mamy teraz oficjalne stanowisko wydawcy w spawie krainy wiecznych mgieł. Na mapie znalazła się część terenów na wschód od Gór Krańca Świata oraz Złe Ziemie i Kraina Trolli. Prócz gór, lasów, miast (nie tylko tych największych), bagien i rzek, na mapie naniesiono także strukturę polityczną państw Starego Świata oraz główne trakty. Jednak dużą wadą tej mapy jest brak skali. Nie wiemy ile dokładnie jest z miasta X do Y. Warto to wiedzieć, jeśli mamy wyznaczyć, ile ma trwać podróż.

Ekran Mistrza Gry:
To dla mnie największe rozczarowanie tego dodatku. Miały być wspaniałe ilustracje, a co jest? Rzecz jasna stały, nudny już element graficzny znany z okładki podręcznika oraz cztery małe ilustracje (w tym trzy z podręcznika głównego). Prócz tego znalazły się także na bokach dwie klimatyczne sentencje. Czy są jeszcze jakieś wady Ekranu MG? Moim zdaniem tak; w tym jedna poważna. Owa zasłonka jest niefunkcjonalna. Nie rozkłada się na kształt litery "M", tylko cały ekran jest złamany do środka, co bardzo ogranicza miejsce za nim. Poza tym jest za niski- tylko 21 cm. Czyli mało za nim schowamy, a do tego jeśli gramy w małym pomieszczeniu, to ciekawsi Gracze i tam będą mieli okazje by spojrzeć na tajne mapki czy inne rzeczy. Zresztą nie tylko Ci ciekawsi; przez przypadek też jest to możliwe. Czy w środku są niezbędne tabelki dla MG? W większości tak, ale przyznam się bez bicia, iż nie wiem czemu znalazły się tam opisy trafień krytycznych? Czy są one takim częstym zjawiskiem na sesjach, iż MG musi je mieć na widoku? Myślę, że to miejsce można zagospodarować innymi informacjami- np.: za co ile PO, szybkość leczenia, itp.

Broszura:
W jej skład wchodzi: przygoda Cacuszko, opis typowych budynków w Starym Świecie, karta BN`ów, organizator walki, tradycje magii czarnoksięskiej i magazyn ekwipunku. Przygoda Cacuszko nie jest z tych wymagających i raczej należy do typu liniowych. Jednak opowiada ciekawą historię, która może się rozwinąć na wiele sposobów. Jest utrzymana w konwencji Warhammera i daje możliwości poczucia klimatu Starego Świata. Na pewno dostarczy dużo dobrej zabawy początkującym i starym wyjadaczom. Budynki Starego Świata rozczarują tych, którzy posiadają podręcznik do pierwszej edycji, gdyż jest to kopia informacji w nim zawartych (różniąca się tylko kosmetycznymi szczegółami w opisie). Jednak to nie kwestionuje przydatności tego materiału. Plany zabudowań wraz z opisem przydadzą się każdemu MG. A trzeba pamiętać, że nie każdy grał w pierwszą edycję. I tak, mym tu opis typowego zajazdu, kapliczki, świątyni, wioski i inne. Kartę BN`ów oraz organizator walki mogą być opisane krótko- przydatne, ale nie konieczne. Zresztą pewnie każdy MG robi sobie takie zestawienia na kartkach. Posiadając Almanach otrzymujemy gotowe tabelki do wypełnienia, na których można wpisać cechy, profesje, umiejętności i zdolności wraz z ekwipunkiem BN`ów (karta BN`ów) oraz aktualny stan żywotności oraz kolejność Inicjatywy (organizator walki). Tradycje magii czarnoksięskiej to uzupełnienie z Niezbędnika Gracza- zestawienie zaklęć i opisane efekty uboczne. Zaś Magazyn ekwipunku to nic innego, jak rozszerzony spis towarów i usług z podręcznika głównego.

Reasumując, Almanach MG rozczarował mnie. Nudna już szata graficzna. Ekran MG jest niefunkcjonalny i raczej nie sprawdzi się w czasie gry. Na plus zasługuje mapa (choć szkoda, że bez skali) oraz broszura, która może jednak niezadowolić tych, znających pierwszą edycję. Biorąc pod uwagę to, iż ma wyjść oddzielny dodatek o ekwipunku, to i jego spis z Almanachu traci sens.

Owy dodatek polecałbym tylko osobom zaczynającym swoją przygodę z Warhammerem. Zaś co do starych wyjadaczy, tylko w wypadku gdy mają kolekcjonerskie zacięcie.

Almanach Mistrza Gry

Autor: Ewan Lamont
Tłumaczenie: Grzegorz Bonikowski, Szymon Gwiazda
Wydawnictwo: Copernicus Corporation
Miejsce wydania: Warszawa
Wydanie polskie: 9/2005
Tytuł oryginalny: Game Master Pack
Wydawca oryginalny: Black Industries
Rok wydania oryginału: 2005
ISBN: 83-86758-62-7
Materiały powiązane:



blog comments powered by Disqus